Categorie:

Laadpaal
Knowledge base

Laadcapaciteit van een laadpaal thuis

De laadcapaciteit van een laadpaal thuis bepaalt hoe snel uw auto wordt opgeladen, en dus hoe snel u weer de weg op kunt. Een groot deel van de elektrische rijders - zo'n 69 procent - geeft de voorkeur aan het thuis opladen van de elektrische auto, in plaats van gebruik te maken van openbare laadpunten. Vooral omdat dit gemakkelijker en voordeliger is. Bij uw keuze voor een laadpaal is het belangrijk om te kijken welk type past bij uw rijgedrag. Aangezien het belangrijk is om bij het kiezen van een laadpaal thuis rekening te houden met de laadcapaciteit van de laadpaal, leggen we u in dit artikel uit wat dat precies inhoudt. Wat is de laadcapaciteit van een laadpaal thuis?

Verschil kWh en kW

De laadcapaciteit van een laadpaal verwijst naar de maximale hoeveelheid energie die het kan leveren, gemeten in kilowattuur (kWh). Daarnaast is er ook nog de laadsnelheid van een laadpaal, uitgedrukt in kilowatt (kW). Als u zowel de laadcapaciteit als de laadsnelheid van een laadpaal thuis kent, kunt u berekenen hoe snel een elektrische auto volledig wordt opgeladen.

Hoe lang moet u laden?

Oplaadduur laadpaal

Soly biedt 3 typen laadpalen aan met verschillende laadsnelheden: 7.4 kW, 11 kW en 22 kW. Ter vergelijking: een regulier stopcontact beschikt over een laadcapaciteit van 2.3 kW. Een gemiddelde elektrische auto heeft een accucapaciteit van 58 kW. Dit betekent dat het volledig opladen van uw elektrische auto via het stopcontact ruim 25 uur duurt. Met een laadpaal van 7.4 kW laad u uw auto een stuk sneller op, in iets minder dan 8 uur is uw auto weer volledig opgeladen, wat betekent dat u na een nachtje aan de lader weer klaar bent om de weg op te gaan.

Wilt u sneller op pad? Een 11 kW laadpaal doet er iets meer dan 5 uur over om uw auto volledig op te laden, en een 22 kW laadpaal kan in slechts 3 uur zorgen voor een volle accu! De laadsnelheid van een laadpaal bepaalt dus hoe snel u weer onderweg bent met uw elektrische auto, en dit is in ieder geval altijd sneller dan wanneer u een regulier stopcontact gebruikt.

Welke laadpaal kiezen voor uw elektrische auto?

Welke wallbox het meest geschikt is voor u, hangt af van uw auto, uw behoeften en uw elektrische aansluiting.

Geschikt voor 1-fase aansluiting

7,4 kW laadpaal thuis

De elektrische aansluiting in uw meterkast bepaalt de maximale laadcapaciteit en de laadsnelheid van de auto. Als u een 1-fase aansluiting hebt en deze niet wilt laten verzwaren, is de 7,4 kW laadpaal de beste keuze. Echter, in het geval van een 1 x 25A of 1 x 35A aansluiting kunt u de meterkast met minimaal 1 x 16A belasten om overbelasting van het stroomnetwerk te voorkomen. Hierdoor heeft de laadpaal een maximale laadcapaciteit van 3,7 kW in plaats van 7,4 kW (16A x 230 volt = 3,680 kW). Door twee groepen samen te voegen en te belasten met 32A kunt u de laadsnelheid van 7,4 kW wel behalen (32A x 230 volt = 7,360 kW). De Load Balancing functie in de laadpaal is cruciaal voor 1-fase aansluitingen omdat het voorkomt dat het thuisnetwerk overbelast raakt. De 7,4 kW laadpaal is geschikt voor mensen met een elektrische of hybride auto met 3,7 kW of 7,4 kW laadvermogen, die de meterkast niet willen of kunnen verzwaren.

Geschikt voor 3-fase aansluiting 3 x 25A

11 kW laadpaal thuis

Beschikt u over een elektrische auto met een laadvermogen van 11 kW of hoger, en is de meterkast voorzien van een 3-fasen aansluiting, dan adviseren we de 11 kW laadpaal voor thuis. Hiervoor heeft u minimaal een 3 x 25A aansluiting nodig, hiervan wordt dan 3 x 16A belast (3 x 16A x 230 volt = 11,040 kW), zodat er genoeg Ampères op de groep overblijven voor andere huishoudelijke apparaten. Mocht u nog niet over de juiste aansluiting in de meterkast beschikken, maar maakt u wel een bewuste keuze voor een EV met een hoger laadvermogen, dan kan u altijd kiezen voor het verzwaren van de stroomaansluiting naar 3 fasen. Let op dat hier met het oog op de benodigde werkzaamheden en vastrecht extra kosten bij komen kijken. Doorgaans is de 11 kW laadpaal voor thuis de beste keuze voor zowel privé- als zakelijk elektrisch rijden, en voldoende om de accu van uw elektrische auto binnen enkele uren volledig vol te laden.

Geschikt voor 3-fase aansluiting 3 x 35A

22 kW laadpaal thuis

De 22 kW laadpaal is vrijwel uitsluitend geschikt voor zakelijke gebruikers en bedrijven. Het betreft in deze casus een snellaadstation, waarbij vaak ook nog meerdere auto’s tegelijk kunnen opladen. Voor privégebruik is een 22 kW laadpaal financieel minder aantrekkelijk door diverse bijkomende kosten, zoals de ongeveer € 1.000 extra die je per jaar moet gaan betalen voor vastrecht. Ook moet men voor een 22 kW laadpaal altijd beschikken over een meterkast aansluiting 3 x 35A, in plaats van de meer gebruikelijke 3 x 25A. Hiervan wordt 3 x 32A belast (3 x 32A x 230 volt = 22,080 kW).

Voor bedrijven is de 22 kW laadpaal daarentegen wel zeer geschikt. De elektrische installatie van bedrijven is over het algemeen voorzien van een zwaardere stroomaansluiting, waarbij pieken in de ampères gebruikelijker zijn. Dit betekent dat de accu van een elektrische auto met hoger laadvermogen op een bedrijfsaansluiting vaak veel sneller oplaadt.

Kostenenbesparing laadpaal

De laadpaal thuis kan bij het uitblijven van subsidies een flinke investering zijn, maar het kan u op lange termijn een hoop geld besparen! Want naast het stukje gemak dat het creëert door uw auto sneller op te laden, zorgt het ook voor minder laadverlies tijdens het opladen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bij langzamere laadsnelheden, zoals bij een regulier stopcontact, er relatief meer stroom verloren gaat aan andere doeleinden dan het vergroten van de actieradius, vergeleken met snellere laadsnelheden, zoals bij een laadpaal. Dit incident kan zo’n 15 tot 30 procent stroomverlies opleveren, terwijl u wel voor deze elektriciteit betaalt! Een laadpaal thuis zorgt dus niet alleen voor een sneller, maar ook voor een efficiënter stroomgebruik, en bespaart u dus zowel tijd als (op langer termijn) geld.

Meer weten over de laadpaal thuis?

Misschien heeft u nog wel meer vragen over de laadpaal thuis. Logisch, want dit product is nieuw in ons assortiment. In onze veel gestelde vragen vindt u wellicht al het antwoord op uw vraag.
Waarom een laadpaal thuis?
 
De plek waar u uw elektrische oplaadt maakt een enorm verschil in de kosten. Het opladen van een elektrische auto thuis of op de zaak is altijd voordeliger dan publiek laden. Daar komt bij dat het aantal elektrische auto's snel toeneemt, waardoor de druk op publieke laadpunten hoger is geworden, zeker gedurende de spits. Met uw eigen laadpaal thuis bent u verzekerd van een plekje en niet afhankelijk van openbare laadpunten. En dat is niet alleen prettig, maar ook voordelig.
Hoe werkt het elektrisch laden?
 
Onze laadpaal voor thuis heeft een laadvermogen van 7,4en 22 kW. In het voorbeeld van een 22 kW laadpaal en een auto met een accucapaciteit van 58 kW kunt u daarmee in 3-4 uur volledig zijn opgeladen. Tijdens het opladen wordt loadbalancing toegepast, zodat je zonder problemen meerdere zware apparaten tegelijk kunt aanzetten. Onderweg kunt u met onze laadpas bij ruim vrijwel ieder publiek- en snellaadpunt terecht, verspreid door heel Europa. U kunt kiezen voor vaste tarieven per kWh voor standaard en snel laden of u betaalt de tarieven van de exploitant van het laadpunt.
Is elektrisch laden duurzaam?
 
Over elektrisch rijden doen veel verhalen de ronde. Hoe zit het bijvoorbeeld met de productie van de accu's en wat gebeurt er met de accu na het einde van de levenscyclus? Feit is dat elektrisch rijden een stuk schoner is dan rijden met een conventionele auto met verbrandingsmotor. Dit heeft te maken met het simpele gegeven dat een elektrische auto tijdens het rijden geen CO2 en stikstof uitstoot en je fijnstofuitstoot fors afneemt. Wij kiezen er met de laadpaal thuis voor om uitsluitend zonne-energie te leveren afkomstig van onze eigen zonnedaken in Nederland. Zo ben je altijd 100% verzekerd van een duurzame rit.
Wat is de actieradius van een elektrische auto?
 
Elke elektrische auto beschikt over een accu die u moet opladen. De actieradius omschrijft het aantal kilometers dat u kunt rijden op een volledig opgeladen accu. Houdt u er wel rekening mee dat snelheid, rijstijl, heuvels of bergen en de buitentemperatuur invloed hebben op het al dan niet sneller leeglopen van de accu. Een rustige rijstijl, een beperkte constante snelheid en een voorverwarmde auto in de winter zorgen voor een grotere actieradius.
Waarom Soly Belgium?
 
Soly Belgium is een missie-gedreven organisatie. Wij willen zonne-energie voor iedereen toegankelijk maken. Wat betekent dit? Soly wil dat iedereen kan genieten van goedkope, klimaatneutrale en decentrale energie. Dat doen we in Belgie momenteel primair voor de particuliere markt. We breiden ons aanbod steeds verder uit, zodat duurzaamheid een allesomvattend geheel wordt. Naast zonnepanelen en de thuisbatterij kiezen we daarom ook voor de laadpaal thuis en Soly Brain. We staan voor u klaar, en zetten in op een 100% duurzame toekomst. Ontdek meer over Soly.
Kennisbank

Meer weten

Wilt u meer weten over de achtergrond van onze producten, of bent u op zoek naar tips & tricks om het maximale uit uw systeem te halen? In onze kennisbank vindt u alle informatie die u nodig heeft. We hebben al een aantal artikelen voor u uitgelicht.
Laadpaal in combinatie met zonnepanelen
Wist u dat u nog meer voordeel uit een laadpaal thuis kunt halen, wanneer u over zonnepanelen beschikt? Wat zijn de extra voordelen van een laadpaal thuis in combinatie met zonnepanelen?
Verschil snelladen, slim laden en eco laden
In de toekomst rijden we steeds meer elektrisch. Om u een inkijkje te geven in de mogelijkheden van een laadpaal thuis, bespreken we de eigenschappen van, en verschillen tussen snelladen, slim laden en eco laden.
Marvin van de Wiel over de IQ Battery van Enphase
De 5 meestgestelde vragen over de thuisbatterij, beantwoord door Marvin van de Wiel, Field Application Engineer binnen Enphase.
Onbalans op het Belgische energienet
Met de onbalans van het energienet omschrijven we de mismatch tussen de vraag en het aanbod van energie op het Belgische net. Wat merkt u als consument van de onbalans op het energienet?